2011. november 18., péntek

Gyönyörűséges orosz hússaláta tojással

Régóta készülök már ennek a salátának az elkészítéséhez, de csak most jutott rá időm. Bár, unokám nem érezte jól magát,
így két napig nálam volt. Fájt a hasa.
Mivel az anyagok már megvoltak, és előkészítve, megpróbáltam időt szakítani a hússalátára és az unokámra is. Ilyenkor, hogy nyugton maradjon, olvasunk, mesét nézünk, v. ő mesél. Végül bekapcsoltam a Minimaxot, hogy ő nézzen mesét, így kijutottam a konyhába az előfőzéshez és unokámnak sóban-vízben krumplit főzni, mert mást nem ehetett. Még sós ropit és kekszet kaphatott.

Most már jön a saláta elkészítése, amit már az 1990-es években készítettem először Lajos Mari  és Hemző Károly által készített 99 ünnepi étel szakácskönyvből.

6-8 személyre:

300 g főtt csirkemell /színhús/
400 g burgonya / 1/2 kg burgonyát használtam/
200 g sárgarépa
150 g zöldborsó /mélyhűtött/ / franciasaláta alapot használtam mirelitet  1/2 kg-ot/
150 g főtt sonka / én 25 dkg használtam/
1 dl majonéz / én 3 dl használtam/
2-3 olajos ringligyűrű /én 300 g-os zöld olivabogyót magozottat/
20 g zselatin /én 40 g zselatint/
6 kemény tojás / én 7 tojást/
   Worcester szósz /amit azért nem használtam mert lejárt 2010.O2-án/
1 ek. citromlé vagy fehér borecet / én 1 egész citromlevét/
   só, fehérbors / én színesborst, mert nem volt fehér itthon/
1 csokor petrezselyem amit bele kevertem, de a recept nem írja, csak díszítésnek
   Vegeta, jégsaláta, pritaminpaprika

Elkészítése:

Külön-külön edényben, kevés sós vízzel puhára pároljuk a zöldborsót, az apró kockákra vágott sárgarépát és burgonyát, hozzáadjuk a citromlét v. a borecetet, leszűrjük, hagyjuk kihűlni, papírkendőre téve leitatunk róluk minden nedvességet, tálba tesszük. Hozzáadjuk az ugyancsak apró kockákra vágott csirkehúst, a sonkát, az elmorzsolt ringlit, a majonézt, néhány csepp Worcester szószt, ízlés szerint sót, borsot.

Én  vegetás vízben megfőztem a csirkemellet, kivettem hűlni, ebbe a lében főztem meg a mirelite zöldséget.

A kemény tojások gömbölyű végét egészen a sárgáig levágjuk, a fehérje kalapkákat belereszeljük a masszába és lazán összekeverjük. Nem felejtjük el a majonézt sem belekeverni.

A zselatint 2,5 dl vízben elkeverjük, oldódásig melegítjük /én  a zselatint a kihűlt zöldség lében kevertem és így  készítettem el.
Miközben langyosra hűl, fóliával kibélelünk /őzgerinc/ sütőformát, én kuglófsütő és kenyérsütő formát használtam.  Ettől kezdve gyorsan kell dolgozni: a  zselatint gyorsan, de alaposan összekeverjük a masszával, a felét a forma aljára simítjuk egy evőkanál hátával sekély árkot húzunk benne, belefektetjük a vágott végükkel illesztett tojásokat, rásimítjuk a maradék masszát; a forma alját az asztallaphoz veregetjük, hogy mindenütt jól kitöltse.
Én a kuglóf formát kifóliáztam, aljára egy kis merőkanál zselatint tettem és körbe raktam csemege ecetes uborkával, amit megszórtam petrezselyemmel és úgy mertem bele egy rész masszát, körbe raktam a tojásokat és kitöltöttem a többi masszával. Sok masszát készítettem, így egy kisebb kenyérsütő formát is kibéleltem és betöltöttem a maradék masszával.
Amikor betöltöttük a masszát, fóliával betakarjuk és 4-5 órára hidegre tesszük /én egy egész éjjel és másnap este vettem ki/ vagyis ma. Kevesebb idő nem elég ahhoz, hogy a belseje is rezgős-keménnyé váljon/.

Tálaláskor hosszúkás tálra borítjuk, vágunk belőle néhány szeletet, a maradvány törzset megdíszítjük ecetes savanyúsággal, salátalevelekkel, petrezselyemmel stb.
Én salátával kibéleltem egy ovális tálat, de úgy, hogy mielőtt kiborítottam volna a tálra, salátaleveleket helyeztem az aszpik tetejére, úgy tettem rá a tálat és úgy fordítottam meg. Nem sikerül egészen középre, de így is nagyon szép lett.
A hosszú formát elfelejtettem feltenni a képhez, de azt is felteszem, bár azt nem díszítettem, mert az unokámmal együtt becsomagoltam a fiaméknak. A kistányéros kép egy gyors kóstoló, így elveszik saláta nélkül a fehér tányéron. Jégsalátával béleltem, ezért a zöld nem igen dominál mint alap.

Jó étvágyat!!








6 megjegyzés:

  1. Nagyon látványos ez a saláta, akár az ünnepi asztalra is el tudom képzelni. Vagy szilveszterre is. Nagyon jól néz ki:)

    VálaszTörlés
  2. Ez valóban gyönyörűséges! Nagyon ügyes vagy. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Petra! Valamiért kimaradt a válaszom, elnézést kérek érte! Szeretném utólag megköszönni!:))

      Törlés
  3. trollanyu!

    Köszönöm!

    Igen valamikor amikor először készítettem, szilveszter volt a napja. Azóta már születés és névnapra is készült. Kuglófformában most először készítettem. Különben jobban lehet díszíteni őzgerinc formában, jobban elfér a kínáló tálcán.

    VálaszTörlés
  4. Hát ez valami csodás! Elkészítése sem egyszerű,de megéri a fáradságot, mert nagyon finom és látványos is. Eddig még csak étteremben ettem ilyet:)

    VálaszTörlés
  5. wanna!
    Köszönöm! Tényleg nem csak kinézetre csodás, de az íze is, nagyon megéri megcsinálni! És ami fontos, hogy egyáltalán nem egy drága étel:))

    VálaszTörlés