2014. április 5., szombat

Karácsonyi kakaós- és diós kalács SóVidéki Szoboszlai Ibolya nénitől

Bevezetésül csak annyit, hogy a YouTuben találtam rá a SóVidéki karácsonyi kalácsra. Olyan gusztán nézett ki, hogy gondoltam megpróbálom én is elkészíteni. Valamennyire sikerült, de sajnos nem lett külalakra olyan szép mint Ibolya nénié. Annyit változtattam rajta, hogy én kakaót tettem a vaníliás cukor helyett. Az egyik kalács fonott a másik dióval töltött simán feltekerve.  Nagyon könnyű és nagyon ízletes a tésztája.:-)) De különben sem vagyok egy nagy kalácskészítő! 
a diós kalács, kicsit elveszve a dió,  de mézzel fogyasztva jól illik egymáshoz
a kávé mellett a cukor csak díszlet, cukor nélkül iszom,  és amerikásan, v. németesen fogyasztva, sok vízzel 

Hozzávalók: 1 kg liszt átszitálva,4 ek kristálycukor, 5 dkg élesztő, 2 kk cukor, tej 3-4 dl, 1 
                        1 egész tojás, 1 citrom reszelt héja, 4 cs vaníliás cukor, 1 kk só, főtt krumpli 
                        - bár a felvétel nem mutatta, hogy beletették a 
                        krumplit,-  én nem tettem bele
                       ( az én tésztám 60 dkg réteslisztből és 40 dkg finom lisztből készült, mert nem
                        volt elég sima lisztem, és emiatt nem tettem bele tojást, a rétesliszt miatt)
                        10-15 dkg darált dió
                        
Az élesztőt felfuttatjuk langyon tejjel, 2 kk cukorral és annyi liszttel, hogy jó kovászt kapjunk. Kb. 10-15 perc.  A maradék meleg tejbe beletesszük a kristálycukrot, vaníliás cukrot, sót, A lisztbe bele reszeljük a citromhéját, ettől nagyon finom ízt kap. A kovászt, a többi tejjel együtt a liszthez adjuk és jól bedagasszuk, de közben, de nem az elején hozzáadjuk a jól felvert egész tojást. Ha már kezd hólyagosodni, akkor hozzáadunk egy kis olaja, vagy vajat. Én vajat tettem kb. 5 dkg.  A dagasztást a kenyérsütő gépem végezte.Letakarva kb. 1 órát kelesztjük.  

Ha lejárt az idő, ketté vesszük, az egyik felét három fele osztjuk, kézzel kihúzkodjuk (nem kell sodrófa) megkenjük olajjal, rászórunk egy kis vaníliás cukrot, és nescacaót kevés tejben elkevertem és azt kentem két tészta részre. Feltekerjük, megcsavargatjuk és összefonjuk. A tészta másik felébe darált diót cukorral összekeverünk, citromhéjat és vaníliás cukrot is teszünk bele. Kevés tejjel, hogy ne szóródjon ki a töltelék, összekeverjük. A kézzel széthúzkodott tésztára simítjuk a tölteléket és felcsavarjuk. Zsírozott tepsibe tesszük, tojással megkenjük és addig kelesztjük míg a forma tele nem lesz. 
150 fokra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük. Kb. 45-50 perc, kicsivel lehet több. Alsó-felső sütés.  Sütőből kivéve azonnal lekenjük meleg tejjel, hogy szép fényt kapjon. 
Ibolya néni külön-külön  kenyérsütő formában sütötte
azért nem olyan sima a felülete, mert kézzel lett nyújtva és nem sodrófával, nekem így sikerült
kávé  diós- egy kakaós  kalács elfogyasztva

Mikor megsült a kalács és kiborítottam a tepsiből, az alja nem volt még jól megsülve, ezért vissza borítottam, és újra betettem egy alsó sütésre a kalácsot. Ezért szegény elvesztette szép magas formáját a fejre ejtés miatt. De a finomságán ez semmit nem változtat, ez csak egy külalak, ami legközelebb majd szebb lesz! :-)
                        
                          



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése