2013. november 9., szombat

Hájas kosárkák baracklekvárral - és hájas szilvalekváros kráfli

Hájast nem sűrűn készítek, mivel csak disznóvágáskor van friss hájam, amit magam tisztítok és darálok. Elosztom egész évre.  Az elkészült hájas kráflijaim 45 dkg hájból készültek.



Mindig Horváth Ilona szakácskönyvéből készítem, nekem ez vált be évek óta. 

Hozzávalók: 70 dkg finom liszt
                      40 dkg háj (én 45 dkg használtam)
                      2-3 kanál jó tejföl
                      1 egész tojás
                      1 dl fehérbor (helyette esetleg 1 ek. ecet)
                      1 csapott kk. só
                      ugyanannyi cukor
                      szódavíz v. víz amennyit a tészta felvesz

A hájat 10 dkg liszttel jól eldolgozzuk, hidegre tesszük, amit én nem teszek, mert olyan kemény lesz, hogy nem lehet a tésztán eldolgozni. A megmaradt lisztből rétestésztát készítünk. Deszkán jól kidolgozzuk és 15 percig pihentetjük. Utána vékonyra kinyújtjuk és a lisztes hájat egyszerre rákenjük. Nem könnyű. Az egészet felcsavarjuk, nyújtófával kissé ellapítjuk, téglalap alakúra kinyújtjuk, négyszeresére összehajtjuk, mint a hajtogatott vajastésztánál. 20 percig hideg helyen pihentetjük, amit egy fűtetlen helység is megtesz. A kinyújtást és hajtogatást még kétszer megismételjük, de most már csak háromszorosára összehajtva, tehát a csavarással együtt összesen 4x hajtogatjuk.  20 percig hideg helyen pihentetjük. 


A kidolgozott hájas tésztát 1/2 cm-re kinyújtottam, fánk- és pogácsaszaggatóval  kivágtam, két karikát egymásra tettem  úgy hogy minden második karikát egy kisebb pogácsaszaggatóval kivágtam és egymásra helyeztem egy egészet és egy lyukast.  De mielőbb a kicsit rátettem, megvizeztem a teljes karikatésztát. Világossárgára kell sütni. Ez kb. 180-190 fokon történik. Villanysütőnél alsó-felső sütés. 
Egy kicsit lesni kell, nehogy túlsüljön, mert akkor törik, ha harapjuk. 
Sütés után házi baracklekvárral töltöttem.
A másik adagot fánkszaggatóval vágtam, megtöltöttem házi szilvalekvárral, sajnos nem volt sok, félbehajtottam és szintén 190 fokon sütöttem. Még forrón porcukorban megforgattam. 


A sütési idő több mint egy vajastésztánál!!!

4 megjegyzés:

  1. Én sem sűrűn készítem, de imádom! Néhány évente egy alkalommal próbálok jó hájat szerezni és akkor egyszerre sokat gyúrok be, szétosztom adagokra és lefagyasztom, Nem kevés munkával jár, de amikor csak előkapom és betöltöm, akkor aranyat ér! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Vicuska!
      Nagyon örülök, hogy erre jártál, olyan régen nem találkoztam Veled és persze a többi bloggerrel sem. De talán vissza találok a régi kerékvágásba. A mi családunk is hájas tészta imádó!!!! Úgy eteti magát, hogy nem lehet abbahagyni. Évente egyszer disznót vágunk és abból készítek adagokat egész évre. Ha jövök haza az anyai házba, mindig hozok magammal jó kis hájas sütiket. Kívánok kellemes hétvégét, jó pihenést!:)) Tücsi

      Törlés
  2. Ebből a hájasból is bizony ettem,azt mondhatom tökéletes volt,ugyanis a nővérem kiválóan süt főz. :) :)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm, ezt el is vártam Tőled:-) hogy ezután is megfogod enni......:-) :-) puszi:)

    VálaszTörlés